Antreprenoriatul social și tinerii din Moldova pentru o societate mai inclusivă, durabilă și inovativă

Proiectul de Lege pentru dezvoltarea antreprenoriatului social pe baza bunei practici a UE.

La data de 23 iunie 2022, la invitația  Laboratorului de Politici pe Antreprenoriat Social organizat de Platforma pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului Social în Moldova, dr.Hab. prof.univ Plotnic Olesea, Secretar general al Asociației Henri Capitant de Cultură Juridică / AHCCJ a prezentat conceptul de proiect de lege pentru dezvoltarea antreprenoriatului social pe baza bunei practic a UE în cadrul implementării proiectului Antreprenoriatul social și tinerii din Moldova pentru o societate mai inclusivă, durabilă și inovativă (www.haitinere.md), finanțat de Uniunea Europeană prin intermediul Fundației Est-Europene.

Scopul general al proiectului GoYouth+  este dezvoltarea capacităților tinerilor NEET din zonele rurale prin lansarea și dezvoltarea întreprinderilor sociale, beneficiind de experiența antreprenorială practică în domeniu și prin creșterea încrederii în administrația publică locală prin promovarea instrumentelor juridice și facilitarea dezvoltării antreprenoriatului social, una din activitățile proiectului fiind Lansarea argumentelor în favoarea promovării proiectului de Lege  pentru dezvoltarea antreprenoriatului social pe baza bunei practici a UE.

Actualitatea inițiativei. La data de 2 noiembrie 2017, Parlamentul Republicii Moldova a adoptat legea de modificare și completare a anumitor acte legislative (Legea nr. 845/1992 privind antreprenoriatul și întreprinderile), care reglementează legal domeniul antreprenorialului social, ceea ce nu este suficient. 

Ori, conform practicii altor țări din UE, antreprenorialul social este reglementat de o lege specială. În acest context, proiectul GoYouth+ consideră actualmente necesar de a avansa și de a iniția un proiect de lege către Guvern și Parlament în vederea dezvoltării cadrului legislativ specific pentru dezvoltarea antreprenoriatului social, și anume lansarea argumentelor în favoarea promovării Legii antreprenoriatului social pe baza bunei practici a UE.

Potrivit Rezoluției Parlamentului European din 5 iulie 2018 conținând recomandări adresate Comisiei privind un statut pentru întreprinderile sociale și solidare (2016/2237 (INL) , s-au înaintat următoarele recomandări potrivit Anexei nr.1, în mod special cu privire la:

Recomandarea 1 (privind crearea unei etichete europene a economiei sociale și întreprinderile eligibile)

Recomandarea 2 (privind mecanismul de certificare, supraveghere și monitorizare a etichetei europene a economiei sociale)

Recomandarea 3 (privind recunoașterea etichetei europene a economiei sociale)

Recomandarea 4 (privind obligațiile de raportare)

Recomandarea 5 (privind orientările referitoare la bunele practici)

Recomandarea 6 (privind lista formelor juridice)

Recomandarea 7 (privind revizuirea legislației în vigoare)

Recomandarea 8 (privind ecosistemul pentru întreprinderile sociale și solidare și cooperarea dintre statele membre).

În componența Grupului de lucru creat în cadrul proiectului GoYouth+, implementat de AHCCJ, și anume: Dr., conf.univ. Cimil Dorin – Președintele AHCCJ, Dr.Hab., prof.univ. Plotnic Olesea – Directorul de proiect GoYouth+, Dr., conf.univ.  Crudu Rodica, expertul proiectului GoYouth+, au fost identificate două opțiuni de parcurs pentru această inițiativă:

  1. Pe termen scurt, proiectul GoYouth+ propune inițierea de modificare și completare a Legii nr.845/1992 cu privire al antreprenoriat și întreprinderi și a Codului civil al RM, și anume:
  • La art.13 alin. (1) din lege cu referire la Formele activităţii de antreprenoriat, după lit.i) a se completa cu o literă suplimentară j) Întreprindere socială

Această formă de organizare va avea un cu statut special de organizare și funcționare și va crea o identificare a activității în comparație cu celelalte forme de organizare. Argumentul decurge din necesitatea accentuării activității specifice a afacerii sociale care este orientată spre îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă şi oferirea de oportunități persoanelor din categoriile defavorizate ale populaţiei prin consolidarea coeziunii economice şi sociale, inclusiv la nivelul colectivităților locale, prin ocuparea forţei de muncă, prin dezvoltarea serviciilor sociale în interesul comunităţii, prin creşterea incluziunii sociale;

  • La art. din Codul civil , Cartea I, după §5. Societatea pe acţiuni, se propune de a include un paragraf suplimentar, și anume §6. Întreprinderea socială, și anume

Articolul 281/1. Dispoziţii generale cu privire la întreprinderea socială 

(1) Întreprinderea socială este societatea comercială al cărei capital social este divizat în cote-părți şi ale cărei obligaţii sînt garantate cu patrimoniul societăţii.

(2) Modul de constituire, funcţionare, reorganizare şi lichidare a întreprinderii sociale 

este reglementat prin lege şi, în completare, prin dispoziţiile prezentului cod.

  1. Pe termen lung, se propune inițierea unei legi speciale ce ar reglementa instituția Întreprinderii sociale, care ar include prevederi generale cu referire la întreprinderea socială, constituirea, capitalul social și patrimoniul acesteia, cât și modul de organizare și funcționare a întreprinderii sociale (Anexa nr.2).

În baza celor expuse mai sus, echipa proiectului GoYouth+ implementat de  Asociația Henri Capitant de Cultură Juridică, finanțat de Uniunea Europeană prin intermediul Fundației Est-Europene, a inițiat un grup de lucru mixt (reprezentanții statului, ONG-urilor, societatea civilă etc.) pentru dezvoltarea cadrului legal eficient cu aliniere la recomandările UE pentru dezvoltare și consolidarea instituției juridice de Întreprindere socială, în perspectiva includerii acestui obiectiv în Planul de acțiuni a Guvernului pentru anul 2023.