Antreprenoriatul social și tinerii din Moldova pentru o societate mai inclusivă, durabilă și inovativă

Ce este marca comercială și de ce trebuie înregistrată la AGEPI

Card 1 of

Marca este orice semn (vizual, sonor, olfactiv, tactil) care serveşte la individualizarea şi deosebirea produselor şi/sau serviciilor unei persoane fizice sau juridice de cele ale altor persoane fizice sau juridice. 

Organul competent pentru înregistrarea unei mărci comerciale este Agenția de Stat pentru Proprietate Intelectuală ( AGEPI) www.agepi.gov.md

  • Legea privind protecţia mărcilor nr. 38-XVI din 29 februarie 2008, cu modificările şi completările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 99-101 din 6 iunie 2008 şi intrată în vigoare la 6 septembrie 2008 (în continuare – Lege);
  • Regulamentul privind procedura de depunere, examinare şi înregistrare a mărcilor, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 448 din 13 august 2009.
  • Marca reprezintă un element principal în strategia companiilor, având rolul de a distinge produsele şi serviciile unei companii de cele ale concurenţilor. 
  • Marca are o deosebită importanţă economică prin capacitatea de a atrage şi păstra clientela. 
  • Marca ajută, pe de o parte deţinătorul să-şi comercializeze şi să-şi promoveze produsele, pe de altă parte, marca ajută consumatorii să facă alegerea, protejând şi încurajând titularul mărcii să menţină şi să amelioreze calitatea produselor care poartă această marcă. 
  • Deţinătorul mărcii are dreptul de a folosi marca şi fără să o fi înregistrat, însă drepturile sale asupra mărcii nu vor beneficia de o protecţie eficientă. 
  • Numai înregistrarea mărcii îi conferă titularului dreptul exclusiv de a dispune de marcă, de a o folosi pe teritoriul Republicii Moldova şi de a interzice persoanelor terţe să folosească, fără consimţământul său, în operaţiunile comerciale semne identice ori similare pentru produse sau servicii identice ori similare celor pentru care marca a fost înregistrată, în cazul în care o astfel de folosire ar genera risc de confuzie. 

Pot constitui mărci orice semne: 

a) susceptibile de reprezentare grafică – cuvinte (inclusiv nume de persoane), litere, cifre, desene, culori, combinaţii de culori, elemente figurative, forme tridimensionale, în special forma produsului sau a ambalajului acestuia, holograme, semne de poziţionare;

b) sonore, olfactive, tactile, precum şi orice combinaţii de astfel de semne, cu condiţia ca aceste semne să poată servi la deosebirea produselor şi/sau serviciilor unei persoane fizice sau juridice de cele ale altor persoane fizice sau juridice.

  1. Depunerea cererii de înregistrare a mărcii la AGEPI personal, fie prin reprezentant legal;
  2. Examinarea respectării condiţiilor de depunere a cererii de înregistrare (termen de 30 zile);
  3. Atribuirea datei de depozit cu înscrierea datelor referitoare la cerere în Registrul naţional al cererilor de înregistrare a mărcilor, cu condiția respectării cerințelor de depunere a cererii;
  4. Examinarea cererii de înregistrare a mărcii dacă îndeplineşte celelalte condiţii de depunere, prevăzute de Legea privind protecţia mărcilor;
  5. Adoptarea deciziei de a accepta cererea în vederea publicării acesteia;
  6. Publicarea de către AGEPI în BOPI cererea de înregistrare a mărcii (în termen de cel mult 3 luni de la data de depozit);
  7. Observaţia şi opoziţia: orice persoană are dreptul, în termen de 3 luni de la data publicării cererii de înregistrare a mărcii, să depună la AGEPI o observaţie sau o opoziţie împotriva înregistrării mărcii.
  8. Examinarea de fond a cererii de înregistrare a mărcii de către AGEPI ce constă din examinarea semnului solicitat şi examinarea observaţiilor şi opoziţiilor împotriva înregistrării mărcii. Examinarea semnului solicitat se efectuează în termen de 6 luni de la data publicării cererii. AGEPI examinează:
  9. Contestarea deciziilor privind cererile de înregistrare a mărcilor, căci orice decizie privind cererile de înregistrare a mărcilor poate fi contestată de către părţi în termen de 2 luni de la data primirii ei sau de către persoanele terţe în termen de o lună de la data la care decizia a fost făcută publică. Contestaţia are un efect suspensiv.
  10. Înregistrarea mărcii, în cazul în care a fost adoptată decizia de înregistrare a mărcii de către AGEPI în Registrul naţional al mărcilor;
  11. Eliberarea certificatului de înregistrare şi publicarea informaţiei despre înregistrare în Buletinul Oficial de Proprietate Intelectuală (BOPI).

Înregistrarea mărcii produce efecte pentru o perioadă de 10 ani, cu începere de la data de depozit.

1. Dreptul exclusiv al titularului: titularul mărcii înregistrate are dreptul exclusiv de a dispune de marcă şi de a o folosi. De asemenea, titularul are dreptul de a interzice folosirea mărcii de către alte persoane pe teritoriul Republicii Moldova. 

2. Reînnoirea mărcii: la cererea titularului, înregistrarea mărcii poate fi reînnoită pe un termen de 10 ani ori de câte ori este necesar, cu condiţia achitării taxei corespunzătoare. Cererea de reînnoire se depune în ultimele 6 luni de valabilitate a înregistrării. 

3. Transmiterea drepturilor asupra mărcii: drepturile care decurg din depunerea cererii sau din înregistrarea mărcii pot fi transmise, integral sau parţial, altei persoane fizice sau juridice. Transmiterea drepturilor se poate face prin contract de cesiune sau prin contract de licenţă, precum şi prin succesiune.

4. Anularea înregistrării: marca este declarată nulă în urma unei cereri de anulare, depuse la judecătoria în a cărei jurisdicţie este sediul AGEPI, sau a unei cereri reconvenţionale într-o acţiune de apărare a drepturilor, depuse la aceeaşi instanţă.

Related Projects

APEL PRELUNGIT GRANTURI PENTRU TINERII NEET DIN RNUL CĂUȘENI și rnul Dubăsari
APEL PRELUNGIT GRANTURI PENTRU TINERII NEET DIN RNUL CĂUȘENI și rnul Dubăsari

Asociația Henri Capitant de Cultură Juridică din Moldova (AHCCJ) implementează proiectul “Antreprenoriatul social și tinerii din Moldova pentru o societate mai inclusivă, durabilă și inovativă (GoYouth+)”, finanțat de Uniunea Europeană și cofinanțat de Suedia prin […]

Citește mai mult
APEL GRANTURI PENTRU TINERII NEET DIN RNUL CĂUȘENI și rnul Dubăsari
APEL GRANTURI PENTRU TINERII NEET DIN RNUL CĂUȘENI și rnul Dubăsari

Asociația Henri Capitant de Cultură Juridică din Moldova (AHCCJ) implementează proiectul “Antreprenoriatul social și tinerii din Moldova pentru o societate mai inclusivă, durabilă și inovativă (GoYouth+)”, finanțat de Uniunea Europeană și cofinanțat de Suedia prin […]

Citește mai mult
ZIUA XII DE INSTRUIRE A TINERILOR NEET DIN R. CĂUȘENI
ZIUA XII DE INSTRUIRE A TINERILOR NEET DIN R. CĂUȘENI

Școala de antreprenoriat social pentru tinerii NEET din raionul Căușeni, în cadrul proiectului GoYouth+, s-a încheiat cu succes, deschizând calea către o nouă etapă pentru beneficiarii acestei inițiative remarcabile. Tinerii, inspirați de cunoștințele acumulate, au […]

Citește mai mult