Planul de afacere o strategie prin care stabilești cum vei implementa ideea de business pe care o ai, care sunt resursele de care ai nevoie, cum o vei finanța și cum îi vei atrage pe potențialii clienți. Asta, desigur, după ce vei analiza piața și concurența și vei stabili care este avantajul tău competitiv.
Deci, planul de afaceri cuprinde drumul pe care îl va parcurge afacerea ta până la atingerea obiectivelor. Sau altfel spus un plan de afaceri ar însemna să știi de unde te pornești și unde vrei să ajungi.
Un plan de afaceri trebuie să fie clar, bine structurat și să ofere o imagine de ansamblu asupra afacerii tale. Structura lui, indiferent de tipul de business, etapa în care se află sau mărimea acestuia, este, în mare parte, aceeași. Volumul unui plan depinde de complexitatea afacerii însă, în medie, orientează-te la un volum de 20-30 de pagini.
Multi oameni de afaceri sunt nevoiti sa intocmeasca un plan de afaceri abia in momentul in care acesta le este solicitat de un potential investitor. Cu toate acestea, un plan de afaceri este util inclusiv proprietarului firmei, iar redactarea sa ar trebui sa fie unul dintre primii pasi in initierea oricarei afaceri. Planul de afaceri te ajuta sa:
- Stabilesti in mod realist necesarul de resurse, precum si de unde vor fi obtinute acestea;
- Incadrezi in timp etapele afacerii;
- Coordonezi fazele viitoare ale afacerii si sa rezolvi rapid eventualele neconcordante;
- Descoperi punctele slabe ale afacerii;
- Gasesti noi idei care ar putea spori rentabilitatea business-ului tau;
- Controlezi pentru a vedea daca rezultatele obtinute se potrivesc previziunilor tale;
- Vezi care este, în mod realist, capitalul de care ai nevoie;
- Atragi clientii potriviti produselor/serviciilor vandute de tine;
- Analizezi concurenta si sa descoperi modalitati de diferentiere.
Business planul este un instrument util de gestiune și planificare a afacerii și poate fi elaborat la orice etapă de dezvoltare a acesteia.
Intocmirea planului de afaceri este obligatorie in urmatoarele situatii:
- Doresti sa iti infiintezi o firma noua;
- Planifici sa lansezi o noua divizie in cadrul companiei sau noi produse;
- Vrei sa obtii un credit bancar sau un imprumut printr-o institutie financiara nebancara;
- Doresti sa obtii fonduri europene nerambursabile.
1. Este singurul document care te va ajuta să înţelegi mai bine cum să-ţi începi afacerea, cum să ţi-o finanţezi şi cum să-ţi atragi clienţii potriviţi.
2. Este singurul document care te va ajuta să-ţi analizezi concurenţe şi să înţelegi modul prin care te diferenţiezi faţă de aceştia.
3. Este singurul document care îţi oferă o perspectivă de ansambul pragmatică asupra viziunii tale.
1. Pentru potenţiali investitori
2. Pentru bănci
3. Pentru fonduri nerambursabile
4. Pentru TINE!
Colectarea informatiei
Aceasta etapa in care obtii o mare claritate privind afacerea ta. Practic, e momentul in care stabilesti si culegi informatii ca: determinarea de a face o noua investitie, analizarea pietei, stabilirea procesului de productie si/sau de functionarea a afacerii si identificarea surselor de finantare.
Stabilirea structurii planului de afaceri
Aceasta contine informatiile colectate la primul punct si poate varia in functie de nevoile planului de afaceri. Mai jos vei afla ce ar trebui sa contina structura planului de afaceri.
Redactarea propriu-zisa a planului de afaceri